وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

پرورش غاز

نگهداری و پرورش از پرندگان مختلف یکی از راه های کسب درآمد محسوب می شود که از سالیان بسیاری برای بشر فراهم بوده است. میزان سودآوری و هزینه های پرورش و ... همه و همه بستگی به نوع پرندگانی می باشد که نیازمند پرورش انها می باشید. در این پست میخواهیم در مورد پرورش غاز مطالبی را بیان کنیم.

غاز و پرورش محلی آن :

غاز یکی از پرنده های پرورشی محبوب در ایران می باشد که بخصوص در مناطق شمالی کشور از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این پرنده از نظر جسه بزرگ تر از اردک می باشد و میزان گوشت ان از بوقلمون نیز بیشتر است. قیمت بالای گوشت غاز سبب شده است که به صورت عمومی بین مردم رایج نباشد و بیشتر در مناسبات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نکات مهم در پرورش غاز :

فاکتورهای بسیار وجود دارد که می تواند کیفیت پرورش غاز توسط شما را افزایش دهد . در زیر به برریس برخی از این فاکتورها می پردازیم :

- انتخاب نژاد مناسب : یکی از مهمترین فاکتورها انتخاب نژاد مناسب می باشد. نژادی که هم از نظر میزان تخم گذاری و هم از نظر می زان گوشت و پروار بودن گزینه ی مناسبی باشد و هم از نظر مناسب بودن برای منطقه ی شما انتخابی مناسب محسوب شود.

- فراهم کردن محیط مناسب : از جمله مهمترین فاکتور ها در شرایط محیطی محل نگهداری غاز این است که پرنده محیطی مناسب با خصوصیات ژنتیکی خود داشته باشد. از این رو اولا باید کف محیط صاف نباشد ، یعنی حتما از کاه یا پوشال در محیط استفاده شود . نگهداری بر روی محیط صاف سبب فلجی و ایجاد مشکل در پرنده خواهد شد. از سویی دیگر محیط مورد نظر باید محلی برای ابتنی پرنده داشته باشد. یکی از مهمترین فاکتورهای پرورشی فراهم کردن محیطی مناسب برای جفتگیری پرنده می باشد. فرایند جفتگیری غاز در داخل اب انجام میگیرد و از این رو باید محیطی مناسب برای گردش پرنده ها داخل اب وجود داشته باشد.

- تغذیه مناسب : تغذیه در رشد صحیح پرنده بسیار موثر است. باید در دوره های مختلف اقدام به تغذیه با ترکیب مواد متفاوتی کنید. برای مثال در پرنده های تخم گذار از ترکیب خاصی استفاده میشود و در پرنده های گوشتی از ترکیبی دیگر که سبب پروار شدن سریعتر پرنده خواهد شد. به طور کلی این فرایند باید زیر نظر دامپزشک خبره ای انجام گیرد تا بهترین نتیجه برای پرورش دهنده فراهم شود.

- استفاده از مکمل ها : مکمل ها از دیگر موارد بسیار مهم می باشد که در پرورش اصولی پرنده باید مورد نظر قرار گیرد. با توجه به محدودیت تغذیه در پرنده های پرورش استفاده از مکمل ها در این پرنده ها بسیار ضروری است و در فرایند افزایش سرعت پرورش و همینطور بهبود شرایط بدنی پرنده برای مقابله با بیماری های مختلف بسیار مفید می باشد.

- استفاده از واکسن ها : واکسن های تخصصی مختلفی برای طیور وجود دارد که باید در زمان مشخصی تزریق شود. این واکسن ها از ابتلای پرنده ها به بیماری های ویروسی به میزان 90 درصد جلوگیری خواهند کرد. از این رو مصرف بموقع این واکسن ها در فصول و زمان های مشخص بسیار ضروری است . عدم استفاده از واکسن ها سبب ایجاد زیان بسیاری برای پرورش دهنده خواهد شد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.