وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

پرکن بلدرچین چه کاربردی دارد ؟

یکی از مهمترین مواردی که در عرضه لاشه ی طیور به بازار مهم است، پرکنی اصولی انها می باشد. در این نوشته به معرفی دستگاه پرکن بلدرچین پرداخته و اصول استفاده از آن را بیان خواهیم کرد.

پرکن بلدرچین چه کاربردی دارد ؟

فرض کنید که یک مزرعه ی کوچک بلدرچین شامل 1000 یا 2000 قطعه بلدرچین دارید. زمانی که میخواهید بلدرچین ها را کشتار کرده و به بازار عرضه کنید، نیاز است که لاشه ی بدون پرهای انها را به بازار ارائه کنید.

بدین منظور باید پس از کشتار، اقدام به پرکنی پرهای پرنده کنید. این مورد دو سود برای شما دارد، اول اینکه محصولی تمیز به بازار عرضه میکنید و از سویی دیگر پرها را میتوانید به صورت مجزا به فروش برسانید.

نکته مهم کیفیت بالای لاشه پس از پرکنی می باشد. بدین منظور و بخصوص در تعداد بالا نمیتوان به صورت دستی اقدام به پرکنی کرد و به نوع ناممکن می باشد. از این رو از دستگاه هایی به نام پرکن بلدرچین استفاده می شود.

با خرید پرکن بلدرچین میتوانید با سرعتی بالا اقدام به پرکنی از طیور کنید. پرکن های بلدرچین ظرفتیه ای مختلفی دارند که امکان پرکنی به صورت همزمان را فراهم میکنند. برای مثال پرکن هایی که میتوانند اقدام به پرکنی همزمان از 10 لاشه کنند ، این پرکنی را در هر 5 دقیقه انجام میدهند و از این رو میتوانند در هر ساعت 12 بار عمل پرکنی را انجام دهند که با توجه به مدت زمان بین انتقال لاشه و ... به طور کلی چنین دستگاهی توانایی 8 بار پرکنی را در هر 1 ساعت دارد. با ظرفیت هر پرکنی 10 لاشه میتوان هر ساعت 80 لاشه پرنده را پرکنی کرد .

فاکتورهای مهم در انتخاب پرکن با کیفیت :

ظرفیت :

ظرفیت از جمله مهمترین فاکتورهایی می باشد که باید در زمان خرید پرکن به آن دقت کنید. اگر نیاز به ظرفیت بالایی ندارید پس دستگاهی تهیه کنید که ظرفیت کمی را ساپورت میکند. چنین دستگاهی دارای موتور با توان کم می باشد . از این رو هزینه های نهایی نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

موتور با کیفیت :

فرقی ندارد ظرفیت پرکنی دستگاه شما چقدر باشد، باید موتوری باکیفیت برای ان انتخاب کنید. این موتور میتواند از برندهای ایرانی یا خارجی انتخاب شود. تجربه نشان داده است که در وضعیت کنونی اعتماد به خرید موتورهای ایرانی بیشتر از موتور های خارجی می باشد ! از این رو سعی کنید موتورهایی همچون الکتروژن یا موتوژن را برای پرکن های خود انتخاب کنید.

استفاده از انگشتی باکیفیت :

مورد بسیار مهم در انتخاب و خرید پرکن ها، توجه به کیفیت انگشتی های انها می باشد. هرچقدر که انگشتی ها باکیفیت باشند و از جنس بهتری تولید شده باشند، اسیب به لاشه کمتر شده و در نتیجه راندمان و کیفیت پرکنی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. علاوه بر این مورد در پرکن ها توجه به نحوه ی چینش انگشتی ها کنار یکدیگر نیز بسیار مهم می باشد. بدین منظور باید با توجه اندازه ی استاندارد لاشه ها انگشتی ها در کنار یکدیگر قرار گیرند تا هیچ اسیبی به لاشه وارد نشود.

از پرکن بلدرچین برای سایر طیور استفاده نکنید

پرکن ها به صورت تخصصی برای هر پرنده ساخته میشوند. این دسته بندی ها از یک سو بر اساس اندازه ی انگشتی ها می باشد و از سویی دیگر بر اساس فاصله بین انگشتی ها روی بدنه ی پرکن می باشد. از این رو باید توجه خاصی به نوع پرنده صورت گیرد. اگر از مرغ برای پرکنی روی پرکن بلدرچین استفاده کنید، سبب شکستن انگشتی ها و اسیب جدی به لاشه و البته عدم پرکنی مناسب خواهد شد.

همین مورد در پرکنی بلدرچین با دستگاه پرکن مرغی نیز صادق است.

پرورش غاز

نگهداری و پرورش از پرندگان مختلف یکی از راه های کسب درآمد محسوب می شود که از سالیان بسیاری برای بشر فراهم بوده است. میزان سودآوری و هزینه های پرورش و ... همه و همه بستگی به نوع پرندگانی می باشد که نیازمند پرورش انها می باشید. در این پست میخواهیم در مورد پرورش غاز مطالبی را بیان کنیم.

غاز و پرورش محلی آن :

غاز یکی از پرنده های پرورشی محبوب در ایران می باشد که بخصوص در مناطق شمالی کشور از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این پرنده از نظر جسه بزرگ تر از اردک می باشد و میزان گوشت ان از بوقلمون نیز بیشتر است. قیمت بالای گوشت غاز سبب شده است که به صورت عمومی بین مردم رایج نباشد و بیشتر در مناسبات مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نکات مهم در پرورش غاز :

فاکتورهای بسیار وجود دارد که می تواند کیفیت پرورش غاز توسط شما را افزایش دهد . در زیر به برریس برخی از این فاکتورها می پردازیم :

- انتخاب نژاد مناسب : یکی از مهمترین فاکتورها انتخاب نژاد مناسب می باشد. نژادی که هم از نظر میزان تخم گذاری و هم از نظر می زان گوشت و پروار بودن گزینه ی مناسبی باشد و هم از نظر مناسب بودن برای منطقه ی شما انتخابی مناسب محسوب شود.

- فراهم کردن محیط مناسب : از جمله مهمترین فاکتور ها در شرایط محیطی محل نگهداری غاز این است که پرنده محیطی مناسب با خصوصیات ژنتیکی خود داشته باشد. از این رو اولا باید کف محیط صاف نباشد ، یعنی حتما از کاه یا پوشال در محیط استفاده شود . نگهداری بر روی محیط صاف سبب فلجی و ایجاد مشکل در پرنده خواهد شد. از سویی دیگر محیط مورد نظر باید محلی برای ابتنی پرنده داشته باشد. یکی از مهمترین فاکتورهای پرورشی فراهم کردن محیطی مناسب برای جفتگیری پرنده می باشد. فرایند جفتگیری غاز در داخل اب انجام میگیرد و از این رو باید محیطی مناسب برای گردش پرنده ها داخل اب وجود داشته باشد.

- تغذیه مناسب : تغذیه در رشد صحیح پرنده بسیار موثر است. باید در دوره های مختلف اقدام به تغذیه با ترکیب مواد متفاوتی کنید. برای مثال در پرنده های تخم گذار از ترکیب خاصی استفاده میشود و در پرنده های گوشتی از ترکیبی دیگر که سبب پروار شدن سریعتر پرنده خواهد شد. به طور کلی این فرایند باید زیر نظر دامپزشک خبره ای انجام گیرد تا بهترین نتیجه برای پرورش دهنده فراهم شود.

- استفاده از مکمل ها : مکمل ها از دیگر موارد بسیار مهم می باشد که در پرورش اصولی پرنده باید مورد نظر قرار گیرد. با توجه به محدودیت تغذیه در پرنده های پرورش استفاده از مکمل ها در این پرنده ها بسیار ضروری است و در فرایند افزایش سرعت پرورش و همینطور بهبود شرایط بدنی پرنده برای مقابله با بیماری های مختلف بسیار مفید می باشد.

- استفاده از واکسن ها : واکسن های تخصصی مختلفی برای طیور وجود دارد که باید در زمان مشخصی تزریق شود. این واکسن ها از ابتلای پرنده ها به بیماری های ویروسی به میزان 90 درصد جلوگیری خواهند کرد. از این رو مصرف بموقع این واکسن ها در فصول و زمان های مشخص بسیار ضروری است . عدم استفاده از واکسن ها سبب ایجاد زیان بسیاری برای پرورش دهنده خواهد شد.