وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

سیستم های تامین تهویه هوا در مرغداری ها

طیور دارای سیستم تفسی بسیار حساسی می باشند. همین سیستم تنفسی حساس سبب میشود که پرنده نیاز به هوای بیشتری داشته باشد. حال فرض کنید در محیطی همچون مرغداری ها که طیور در فاصله ی بسیار نزدیک و در فضایی فشرده نگهداری میشوند شرایط به چه صورت خواهد بود.

در نتیجه ایجاد محیطی با تهویه مناسب در محیط های مرغداری ها بسیار ضروری می باشد و به صورت مستقیمی در کیفیت و سلامت طیور تاثیرگذار است.

مهمترین اجزای سیستم تهویه سالن های مرغداری شامل موارد زیر می باشد :

پنجره مرغداری ، فن مرغداری ، دریچه های هوا ، سیستم های گردش هوا در داخل سالن ، سیستم های خنک کننده

- پنجره مرغداری : سالن های مرغداری باید دارای یک نقشه ی کامل برای سیستم تهویه باشند. این نقشه به صورت کامل مشخص می کند که هوا از چه قسمت هایی وارد شود ، چگونه گردش داشته باشد و از کجا خارج شود. یکی از مهمترین ورودی های هوا در مرغداری ها پنجره هایی مخصوص می باشند که با باز کردن انها هوا از محلی که در جهت باد می باشد وارد سالن میشود. برخی مناطق با توجه به شرایط محیطی اطراف امکان قرار دادن پنجره ها در جهت باد وجود ندارد و از این رو پنجره ها در جهت دیگر قرار داده شده و با هواکش های مخصوص هوا به داخل سالن کشیده میشود.

فن مرغداری : فن مرغداری نقشی بسیار تعیین کننده در سیستم تهویه سالن مرغداری دارد و از این رو توجه به نوع فن و ویژگی های آن بسیار مهم می باشد. این فن ها دارای اندازه ها و تکنولوژی های مختلفی می باشند که با توجه به اندازه ی سالن و نیاز سیستم تهویه انتخاب میشوند. در نمونه فن های بزرگ ، فن دارای یک قطعه به نام دمپر می باشد. دمپر در پشت دستگاه قرار گرفته و با خاموش شدن فن ، ارتباط هوایی با بیرون را به صورت کامل قطع میکند. در نتیجه عایقی مناسب به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار ، الودگی ها و نور و ... به داخل سالن میشود.

فن ها و هواکش ها در قسمت های مختلف سالن قرار گرفته و هر دو عمل ورود و خروج را با توجه به موقع قرار داده شده انجام میدهند. در استفاده از فن ها توجه به ارتفاع سالن و نوع فن های به کار گرفته شده بسیار مهم می باشد .

سیستم خنک سازی : دیواره های سلولزی از جمله سیستم های خنک سازی در مرغداری ها می باشند که در فصول گرم سال به صورت گسترده ای در جهت خنک سازی محیط داخل مرغداری و در جهت جلوگیری از حالت خفگی داخل سالن مورد استفاده قرار میگرند.

سیستم های خنک کننده شامل دیواره هایی از جنس سلولزی می باشند که توسط یک دستگاه مستقیم آب به داخل آنها تزریق می شود. سپس فن مخصوصی هوا را از این دیوار عبور داده و وارد سالن میکند. این هوا هوایی خنک و فاقد ذرات آب می باشد که در خنک سازی سالن مرغداری بسیار مفید واقع می شود.