وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

دلایل از بین رفتن جوجه در دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی به منظور خارج کردن جوجه از تخم نطفه دار می باشد. در اینجا به منظور اینکه نطفه به درستی به جوجه تبدیل شود نیازمند توجه به یکسری موارد بسیار مهم است که عدم رعایت انها می تواند باعث شسکت در جوجه کشی شود .



در بسیاری از موارد مشاهده شده است که کاربران اعتراض به برخی موارد همچون مرگ جوجه ها داخل تخم و ... میکنند که در این مقاله به برخی از مرسوم ترین موارد علت مرگ جوجه در دستگاه جوجه کشی می پردازیم.

تخم نطفه دار :

اولین دلایلی که باید به ان شک کنید ضعیف بودن نطفه می باشد . دلایل عمده ای برای ضعیف بودن نطفه وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- تغذیه ی نامناسب مرغ مادر : در صورتی که مرغ مادر در زمان تخم گذاری و مدتی پیش از ان تغذیه ی مناسب همراه با ویتامین های مناسب را دریافت نکند ، نطفه ضعیف خواهد شد و نیروی کافی برای خروج از تخم را نخواهد داشت . در نتیجه ی این کار ممکن است عدم تامین نیروی مناسب از رشد مناسب نطفه جلوگیری کند و جوجه در داخل تخم توان خارج شدن از تخم را نداشته باشد.

- تغذیه مناسب خروس : خروس یا پرنده نر نیز باید تغذیه ی مناسبی داشته باشد تا بتواند نطفه ای قوی را تولید کند . این مورد نیز بخصوص در فصل تخم گذاری به صورت جدی باید توجه شود.

- توجه به نسبت مرغ و خروس : نسبت مرغ و خروس و یا در اصطلاح همان نسبت نر و ماده ، زمانی اهمیت پیدا میکند که تعداد مرغ ها برای خروس زیاد باشد. در این صورت طیوری پایانی نطفه های ضعیفتری را خواهند گرفت که ممکن است این نطفه به خوبی داخل تخم رشد نکرده و یا توان خروج از تخم را نداشته باشند.

- افزایش بیش از حد کلسیم در جیره غذایی : برخی از پرورش دهندگان در فصل تخم گذاری میزان کلسیم تخم را بالا میبرند . این کار ممکن است در تعداد تخم های گذاشته شده تاثیر مستقیمی داشته باشد ولی در مقابل ممکن است سبب ضخیم شدن پوسته ی تخم شود. این عامل تاثیر مستقیمی در خروج جوجه خواهد داشت چرا که جوجه تلاش خواهد کرد خارج شود ولی ضخیم بودن پوسته مانع از اینکار میشود .

مشکل در دستگاه جوجه کشی :

پس از بررسی موارد بالا در مورد نطفه ، نوبت به بررسی دستگاه می رسد. دستگاه جوجه کشی در دوره ی هچر باید رطوبت بالاتری نسبت به ستر داشته باشد. این مورد به دلیل محیا کردن شرایط مناسب همچون نرم کردن پوسته ی تخم برای خروج مناسب جوجه از تخم می باشد. در نتیجه ی این کار جوجه راحتتر میتواند از تخم خارج شود .

در برخی موارد در طیوری همچون بوقلمون نیاز به افزایش بیشتر میزان رطوبت نیز وجود دارد .

رطوبت باید تا میزان مشخصی بالا برود، اگر میزان رطوبت بالاتر از ان میزان باشد ، ممکن است ایجاد هوایی شرجی که به دلیل گرمای زیاد داخل دستگاه همراه با رطوبت می باشد، سبب خفگی در تخم شود. پس تنظیم بودن میزان دما و رطوبت را در این شرایط فراموش نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.