وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

فاکتورهای خرید پرکن طیور مناسب و باکیفیت

استفاده از پرکن ها در مراکز کوچک پرورش طیور و یا در پرنده فروشی های محلی به منظور پرکنی سریع و بدون آسیب لاشه ها به صورت متداولی مرسوم می باشد. این ابزارها دارای دندانه هایی مخصوص بوده که با استفاده از ان می توانند عمل پرکنی سریع را در طیور انجام دهند.


پرکنی به شکلی باید انجام گیرد که بدنه ی لاشه آسیب نبیند، از این رو باید استاندارد های مناسبی در داخل این دستگاه تعبیه شده باشد .

پرکن ها برای هر پرنده مجزا می شود. این مجزا بودن به دلیل تغییراتی است که در حجم و اندازه ی لاشه وجود دارد و از این نظر اهمیت بالایی دارد.

فاکتورهای تفاوت در پرکن های طیور :

در زیر به برخی از تجهیزات و فاکتورهایی که در خرید پرکن طیور سبب ایجاد تفاوت می شوند اشاره کرده ایم :

انگشتی : انگشتی یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در پرکن ها می باشد. انگشتی ها در هر پرنده دارای شکل و شمایل و اندازه ی متفاوتی هستند. برای مثال انگشتی بلدرچین اندازه ی کوچکی دارد ، وزن کمی داشته و از نظر ارتفاع نیز کوچک است. در مقابل انگشتی غاز دارای طول بالایی بوده و از نظر ابعاد دو برابر اندازه ی انگشتی بلدرچین می باشد.

انگشتی ها بر اساس نوع پرنده انتخاب می شوند و استفاده از انگشتی طیور مختلف برای یکدیگر ممنوع بوده چراکه به سرعت سبب آسیب در بدنه ی لاشه خواهد شد و در مواقعی میتواند سبب متلاشی شدن لاشه نیز شود.

در انتخاب انگشتی حتما توجهی به نرمی ان نیز داشته باشید چرا که انگشتی های که از سفتی زیادی برخوردار می باشند، به دلیل بافت نامناسبت ، امکان ایجاد خراشیدگی برروی بدنه ی لاشه را خواهند داشت.

علاوه بر اندازه و کیفیت انگشتی ها، فاصله ی بین انگشتی ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. نباید فاصله به گونه ای باشد که

ظرفیت : دیده شده است که برخی از کاربران اقدام به قرار دادن 2 تا 3 برابری ظرفیت پرکن ، در داخل آن نموده اند. برای مثال پرکن ظرفیت 2 مرغ دارد ولی کاربر اقدام به پرکنی 4 مرغ میکند. این مورد به صورت مستقیمی در کاهش طول عمر دستگاه تاثیر گذاشته و پرکنی را نیز با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

دلیل آسیب به دستگاه فشار بالا به موتور و همینطور به انگشتی ها می باشد.

موتور : موتور در پرکن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و عدم کارکرد آن می تواند سبب اسیب به لاشه و کل سیستم دستگاه شود. اگر موتور ضعیف عمل کند پرکنی مناسب انجام نگرفته و امکان اسیب به قطعات دستگاه بالا می رود . از سویی دیگر اگر توان موتور بیشتر از ظرفیت دستگاه باشد ، اسیب به قطعات دستگاه دور از انتظار نخواهد بود چرا که فشار بیشتری به لاشه ها وارد خواهد شد.

اصول استاندارد انجام پرکنی :

پرکنی اصولی بسیار مشخص دارد که عمل به آنها در پرکنی مناسب بسیار اهمیت دارد . این اصول شامل موارد زیر می باشد :

- انتخاب دستگاه متناسب با نوع پرنده و عدم استفاده از آن دستگاه برای سایر طیور

- قرار دادن لاشه در آب گرم و ولرم پیش از پرکنی به مدت 5 دقیقه یا کمتر به منظور نرم کردن بافت پوست پرنده

- آب زدن به لاشه پرنده در هنگام پرکنی نیز کمک بسیاری به جلوگیری از آسیب به لاشه خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.