وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

فنون پرورش بوقلمون گوشتی

نگهداری از طیور در مناطق روستایی از قدیم الایام مرسوم بوده و در این میان استفاده از طیوری که در منطقه های مختلف بازدهی مناسبی دارند می تواند در فروش مناسب انها نیز تاثیر بگذارد. بازار برخی از این طیور نیز بسیار گرم می باشد و در بازارهای سنتی در روزهای مختلف که در حاشیه شهر های کوچک برگزار می شود افراد برای فروش دام ها و طیور خود جمع شده و خرید و فروش را انجام می دهند.

یکی از این طیور که به خصوص در مناطق غربی و شمالی کشور پرورش بسیار بالایی دارد بوقلمون می باشد . پرورش بوقلمون در دو نوع تخمگذار و گوشتی صورت میگیرد. نوع تخم گذار به منظور تخم گذاری پرورش داده شده و نوع گوشتی نیز به منظور فروش گوشت آن پرورش داده میشود. دوره ی پرورش طیور نیز متفاوت می باشد .

اما این نوع پرورش بیشتر به پرورش های صنعتی و نیمه صنعتی اشاره دارد و در پرورش طیور در روستایی شرایط متفاوت تر می باشد. پرورش بوقلمون گوشتی در مناطق روستایی بیشتر مرسوم می باشد که با توجه به نژاد بوقلمون که بیشتر نژادهای بومی می باشد انتخاب شده و در محیط های روباز اقدام به نگهداری از طیور می کنند.

نگهداری از این طیور در محیط های روباز نیز نیازمند برخی اصول و تجهیزات می باشد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مساحت محیط نگهداری : محیط نگهداری باید مساحتی مناسب برای هر پرنده داشته باشد . از این رو و با توجه به سن بوقلمون ، توصیه میشود هر 1 متر مکعب 3 بوقلمون گوشتی بالغ قرار داده شود . بوقلمون های بالغ هر چقدر که مکان بیشتری برای حرکت داشته باشند بهتر رشد و نمو خواهند داشت .در نمونه های مولد این فاصله باید بیشتر بوده و توجه خواصی به امکان تعیین قلمرو در نر های جوان شود .

از ابزارهای مورد استفاده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- آبخوری ها : آبخوری های بوقلمون های بالغ در دو نوع اتوماتیک و دستی طراحی و تولید می شوند. این نوع از ابخوری ها دارای سینی مخصوصی می باشند که لبه ی سینی نسبت به سایر طیور درازتر در نظر گرفته می شود که با توجه به اناتومی خود پرنده این اتفاق افتاده است. در آبخوری های اتوماتیک نیازی به حضور اپراتور برای پر کردن اب وجود ندارد و اب به صورت اتوماتیک به منبعی وصل شده و از انجا پر خواهد شد.

- دانخوری ها : دانخوری ها نیز به منظور در دسترس قرار دادن بهداشتی دان ها مورد استفاده قرار میگیرند. این دانخوری ها بیشتر به صورت دستی مورد استفاده قرار میگیرند. البته نمونه های اتوماتیک نیز وجود دارند که بیشتر برای استفاده در مزارع تولید بوقملون ها مورد استفاده قرار میگیرند.

اجزای مهم یک دستگاه جوجه کشی کدامند ؟

تولید دستگاه های جوجه کشی در سالیان اخیر با تحولات بسیاری مواجه شده است و در این بین استفاده از تکنولوژی های جدید در تولید دستگاه هایی که امکان استفاده در خانه را دارند بسیار تاثیرگذار بوده است و این دستگاه ها به صورت گسترده ای طراحی و تولید شده اند .

تفاوت دستگاه جوجه کشی صنعتی و خانگی در چیست ؟

دستگاه های صنعتی و خانگی یکسری تفاوت های عمده دارند که در انتخاب انها باید مورد توجه قرار گیرد. در ذیل به بررسی برخی از این موارد خواهیم پرداخت :

- ظرفیت دستگاه :

یکی از اولین تفاوت های بین دستگاه های صنعتی و نیمه صنعتی با دستگاه های خانگی ظرفیت آنها می باشد. دستگاه های صنعتی دارای ظرفیت بالاتری نسبت به دستگاه های خانگی می باشند که از این نظر استفاده از آنها را در مراکز پرورشی نیمه صنعتی نمایان تر می کند.

دستگاه های خانگی از ظرفیت های بسیار کم شروع شده تا ظرفیت های بالا ادامه پیدا میکند. دستگاه های جوجه کشی خانگی به دلیل طراحی خاص آنها دارای دقت بالاتری می باشند و امکان تنظیم دما و رطوبت در آنها با دقت بالاتری انجام میگیرد. از این رو برای پرندگان زینتی که تعداد تخم های کمتری برای جوجه کشی انها وجود دارد، از دستگاه های خانگی استفاده می کنند.

- دقت بالا :

همانطور که اشاره شد دستگاه های جوجه کشی خانگی نسبت به نمونه های صنعتی دارای دقت بالاتری می باشند. دلیل اصلی این امر محدود بودن فضای این دستگاه ها و آسانتر شدن و دقیقتر شدن بررسی دما و رطوبت در آنها می باشد که در نتیجه دیتاهای دقیقی به کنترلر جوجه کشی رسیده و در نتیجه دستگاه با دقت بیشتری به انجام تغییرات اقدام میکند.

- کنترلر جوجه کشی :

کنترلر جوجه کشی از مهمترین قسمت های دستگاه های جوجه کشی می باشد . این قسمت دیتاهای لازم را از کاربر و همینطور از طریق سنسور دما و رطوبت دریافت کرده و با دستور به قسمت های گرمایشی ، سرمایشی و همینطور تهویه و سیستم های روزشمار ، عملیات جوجه کشی را مدیریت می کند.

کنترلر جوجه کشی یکی از قسمت هایی می باشد که در صورتی که به درستی عمل نکند موجب اختلالی کلی در دستگاه خواهد شد.

- رطوبت ساز :

سیستم های رطوبت سازی در دستگاه های صنعتی با توجه به امکان مانور بالا، از عملکرد بهتری برخوردار می باشند. در دستگاه های جوجه کشی خانگی اما ، استفاده از یک سیستم رطوبت رسانی مناسب نیازمند طراحی مخصوصی بوده که شرکت های پیشرفته اقدام به شخصی سازی طراحی های خود می کنند. یکی از بهترین نمونه ها استفاده از ترکیبی از پمپ آب ، فن تهویه و پد سلولزی می باشد.

در هنگام خرید به چه مواردی توجه کنیم ؟

در هنگام خرید دستگاه جوجه کشی خانگی علاوه بر مواردی که اشاره شد به گارانتی دستگاه نیز توجه خاصی داشته باشید. گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب امکان استفاده هر چه مناسبتر از دستگاه های جوجه کشی خریداری شده را برای مدت زمانی طولانی تر مهیا می کند و خیال کاربر از تهیه قطعات دستگاه در صورت خرابی آسوده خاطر می شود.