وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

پرورش بوقلمون با استفاده از تجهیزات مختلف

پرورش بوقلمون در مناطق مختلفی از کشور انجام میگیرد که بیشتر متمرکز در پرورش پرنده با تعداد کم می باشد. چنین نوع پرورشی نیاز به ابزارهایی دارد تا کیفیت طیور پرورشی افزایش یافته و محصول با کیفیت تری به بازار عرضه شود. با توجه به قیمت بالای این پرنده در بازار ، توجه به ابزارها در سوددهی پایانی کار نیز بسیار موثر خواهد بود .

در این نوشتار به بررسی برخی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در پرورش بوقلمون در فاز کوچک خواهیم پرداخت .

- محیط نگهداری مناسب : یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری از این پرنده دارای اهمیت بالایی می باشد محیط نگهداری پرنده می باشد. محیط نگهداری باید متناسب با اندازه ی پرنده انتخاب شود. تعداد بوقلمون هایی که در هر متر مربع می توان نگهداری کرد 2 تا 4 بوقلمون می باشد که با توجه به دوره ی رشد انها عدد متفاوت می باشد . توجه شود که هر چقدر محیط کوچک تر و تراکم بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری در طیور افزایش می یابد و پرورش با ریسک بالایی انجام خواهد شد .

- تهویه : محیط باید دارای تهویه ی مناسبی باشد . تهویه شامل سیستمی می شود که ورود هوا از یک سو و خروج هوا از سویی دیگر اتفاق بیفتد. در این بین هوا باید در داخل سالن گردش پیدا کرده و سپس از محیط خارج شود .

سیستم های تهویه شامل انواع فن ها ، دریچه ها و پنجره ها می شود . در این نوع از سیستم ها طراحی صحیح نقشی اساس در کیفیت خروجی کار دارد. در نتیجه بهتر است با کارشناس مخصوص در این زمینه مشورت کرده و سپس اقدام به راه اندازی سالن کنید .

عدم توجه به تهویه ی مناسب می تواند سبب از بین رفتن کل گله در مدت زمانی بسیار کوتاه شود که خسارتی بزرگ برای کاربران بوجود خواهد اورد.

- دانخوری ، ابخوری : یکی از مهمترین مواردی که می تواند از ابتلای طیور به بیماری ها جلوگیری کند کاهش حضور افراد در محل پرورش می باشد. با توجه به اینکه نیاز به پر کردن ابخوری و دانخوری طیور به صورت منظم وجود دارد، بهتر است کاربر از دستگاه های اتوماتیک بدین منظور استفاده کرده تا علاوه بر کاهش مصرف آب و دان ، از خطر ابتلای طیور به بیماری نیز دور بماند . ابخوری های اتوماتیک در نمونه های مختلفی تولید می شوند که با توجه به محل نگهداری و شرایط نگهداری طیور قابل انتخاب می باشند.



ابزارها ذبح و ارائه لاشه به بازار : از دیگر مواردی که بخصوص در ارائه ی لاشه به بازار از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، استفاده از ابزارهایی خاص بمنظور ذبح و ارائه ی لاشه به بازار است.

 استفاده از پرکن بوقلمون در این بین از اهمیت بالایی برخودار می باشد. این نوع دستگاه ها که جزو دستگاه های نیمه صنعتی نیز محصوب می شوند عمل پرکنی از لاشه را با سرعت بالایی انجام داده و در کمتر از چند دقیق لاشه بدون پر اماده ی ارائه به بازار می باشد. از سویی دیگر با توجه به اینکه دستگاه به صورت تماما اتوماتیک عمل می کند لاشه با کوچکترین آسیب به بدنه اماده ی ارائه به بازار می شود.

به اردک مان چه غذایی بدهیم ؟

دانستن غذای مناسب برای اردک ها و جلوگیری از خوراندن غذای مضر ، تاثیر زیادی در رشد بهتر آنها و جلوگیری از مسمومیت خواهد داشت. در وبلاگ اردک من قصد داریم که شما را با غذاهای مفید و مضر برای اردک ها آشنا کنیم.

لازم است بدانید که اردک ها هر غذایی رو نمی توانند مصرف کنند، به عنوان مثال از دادن غذاهای شور و شیرین و بسیار چرب به آنها خودداری کنید. مثلا اگر تعدادی جوجه اردک در خانه دارید نمی توانید به آنها پفک ، چیپس و شکلات و شیرینی و … بدید این مواد هم نمک، هم شکر و هم چربی زیادی دارند که برای اردک ها مضر و سمی خواهد بود. 

اما به جای آن می توانید دانه هایی مانند گندم، ذرت ، جو، جوانه گندم و جو و سایر دانه ها را رو می تونید به اردک ها بدید، هم چنین اردک ها می تونن انواع سبزیجات مختلف مانند کلم ، کاهو، هویج ، خیار و گوجه ، هندوانه و خربزه و … رو به خوبی هضم کنند و از خواص آن استفاده کنند. 

کرم ها و حشرات غذای خوبی برای اردک ها خواهند بود و از آن برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خودشون می توانند استفاده کنند، اگر شما اردک ها را در برکه ها رها کنید خودشان به دنبال کرم ها و جلبک ها خواهند رفت و از آنها تغذیه خواهند کرد. 

برای اینکه رشد خوبی داشته باشند باید همیشه در آب باشند. اردک ها پرنده هایی آب دوست هستند و طبیعت آنها نیز چنین است ، بنابراین اگر به صورت 24 ساعته نیز در آب بمانند مشکلی برای سلامتی آنها پیش نخواهد آمد. 

در کنار مواد غذایی فوق می توانید بهشون مولتی ویتامین هم بدید تا بدنشون در برابر بیماری ها مقاوم بشه و به خوبی مواد غذایی خورده شده رو جذب کنند. 


نقش دستگاه جوجه کشی در پرورش اردک

یکی از وسیله های خوبی که در پرورش اردک می تونه مفید و کاربردی باشد ، دستگاه جوجه کشی هستش 

بعضی از پرورش دهنده ها اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی می کنند لاما برخی نیز هستند که دانش فنی دارند و با استفاده از تجهیزات لازم اقدام به ساخت دستگاه جوجه کشی می کنند. در هر صورت برای اینکه بتوانید تخم های نطفه دار اردک ها را به جوجه تبدیل کنید و کار خودتون رو گسترش دهید نیاز به دستگاه جوجه کشی دارید. 

چه میخواهید دستگاه بخرید و چه میخواهید آن را بسازید حتما در خرید و ساخت آن به استاندارد های لازم توجه کنید، یک دستگاه جوجه کشی درست و حسابی و استاندارد باید بتونه همه فرایند های جوجه کشی مثل تولید حرارت و رطوبت ، چرخش تخم های اردک و تهویه هوا رو خودش انجام بده و کار شما رو راحت کنه 

علاوه بر اون باید یک سنسور دقیق و قوی هم داشته باشه تا بتونه دما و رطوبت داخل دستگاه رو بسنجه و لحظه به لحظه به شما بگه حکه دما و رطوبت داخل دستگاه فلان قدر تا شما هم در جریان جوجه کشی درست باشید. 

معمولا برای ساخت دستگاه جوجه کشی از یونولیت یا ورق های Pvc استفاده میشه که شما از هر کدوم که مایل بودید می تونید استفاده کنید و برای اینکه کارش اتوماتیک بشه حتما باید داخلش برد جوجه کشی قرار بدید.

دما رو با استفاده از المنت یا لامپ رشته ای باید تولید کنه و رطوبت هم با استفاده از ظرف آب که می تونید زیر لامپ قرار بدید. چند تا سوراخ و یک فن تهویه خیلی کوچک داخل دستگاه قرار بدید تا عمل تهویه و گردش هوا انجام بشه 

چرخش تخم ها رو خودتون هر چند ساعت یکبار می تونید انجام بدید اما اگه میخواهید کار دستگاه رو اتوماتیک کنید میتونید یک موتور به شانه تخم ها وصل کنید تا خودش تخم های اردک رو بچرخونه البته همه اینا توی مقاله ساخت دستگاه جوجه کشی توضیح داده شده که میتونید برید بخونید. 


استفاده از لامپ مادر مصنوعی در سیستم گرمایش سالن های پرورش

لامپ مادر مصنوعی  از ابزارهای مهم در پرورش طیور می باشد. با استفاده از این ابزار امکان نگهداری صحیح از طیور یک روزه فراهم می شود .

طیور یک روزه به طیوری گفته میشود که به تازگی از دستگاه جوجه کشی خارج شده اند. در این حال بدن طیور کمی خیس می باشد و از سویی دیگر ضعف بدنی و حساس بودن آن ها در این شرایط نیازمند افزایش و بهبود شرایط نگهداری آنهاست. از این رو استفاده از ابزارهای مخصوص بدین جهت بسیار اهمیت دارد. یکی از این ابزارها که در ابتدای پرورش مورد استفاده قرار میگیرد لامپ مادر مصنوعی می باشد.

لامپ مادرمصنوعی ابزاری مخصوص می باشد که 2 کار عمده انجام میدهد. اول اینکه لامپ ایجاد گرما می کند ، این گرما بدن طیور را خشک کرده، و طیور را از آسیب های ناشی از خیس بودن جدا میکند. در نتیجه پرنده از این نظر ایمن می ماند . از سویی دیگر خیسی موجود می تواند سبب کاهش ایمنی بدن پرنده شود که در نتیجه ی استفاده از لامپ مادرمصنوعی می توان اطمینان داشت که ایمنی طیور از این رو به میزان قابل توجهی بهبود یافته باشد.

از طرفی دیگر نور مادون قرمز این لامپ می تواند انواع باکتری ها و بیماری های موجود در اطراف پرنده را به صورت کامل از بین برده و رفع نمیاد.

لامپ مادر مصنوعی همچنین نور محیط را به رنگ قرمز در می آورد. این رنگ قرمز در کنترل نوری محیط اهمیت بسیاری دارد چرا که می تواند به صورت موثری از ابتلای طیور به کانیبالیسم جلوگیری کند.

مادر مصنوعی ها انواع مختلفی دارند که از نظر نوع نیروی مصرفی و همینطور مقدار قدرت پرنده متفاوت می باشد.

مادر مصنوعی های برقی بیشتر در مراکز سربسته مورد استفاده قرار میگیرند و به صورت لامپ می باشند.

مادر مصنوعی های گازی در مراکزی که نیاز به تعداد بالایی مادر مصنوعی بوده استفاده شده و مصرف انرژی به صرفه تری دارند.

مادر مصنوعی های باغی نیز با استفاده از المنت گرما را ایجاد می کنند که در محیط هایی باز بیشتر مصرف دارند ولی میزان مصرف انرژی انها بالا می باشد.

مادر مصنوعی باید بر اساس مساحت محل نگهداری مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب شود. تعداد مادر مصنوعی باید بر اساس تعداد جوجه ها انتخاب شوند.

در کنترل میزان کارکرد مادر مصنوعی ها باید به این نکته توجه داشت که روشن بودن مداوم مادر مصنوعی بخصوص در مادر مصنوعی های برقی می تواند سبب کاهش طول عمر و خراب شدن سریعتر لامپ گردد. از این رو در مادرمصنوعی ها از ابزاری به نام ترموستات استفاده می شود. ترموستات دارای سنسوری مخصوص بوده که دمای محیط ار اندازه میگیرد. در صورتی که دمای محیط از دمای تعیین شده توسط کاربر بالاتر رود ، ترموستات لامپ را خاموش میکند. در صورتی که دما پایین تر از دمای تایین شده شود ترموستات مجددا دما را تنظیم کرده و دستگاه روشن می شود.

چنین عملکردی تاثیر مستقیم در میزان مصرف انرژی نیز داشته و از هزینه های کلی سیستم می کاهد.

نتیجه گیری »

به طور کلی استفاده از لامپ مادر مصنوعی تاثیر بسزایی در مدیریت صحیح سالن های پرورش دارد و هزینه های ناشی از بیماری طیور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. ارتفاع نصب لامپ ، نوع مادر مصنوعی ، استفاده یا عدم استفاده از ترموستات ، مواردی می باشد که با توجه به شرایط موجود طیور و ... مورد بررسی قرار گرفته و انتخاب خواهد شد.