وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

قفس مناسب برای پرورش بلدرچین


قفس بلدرچین در مدل های مختلف یک طبقه، دو طبقه و 5 طبقه طراحی میشود که هر کدام قیمت مختلفی دارند. تعداد طبقات را نمی توان بیشتر از 5 تا اضافه کرد چون در اینصورت پرنده هایی که در طبقه بالایی قرار دارند، دچار استرس گرمایی خواهند شد. میدانیم که هوای گرم در لایه های بالایی انباشته میشود. به همین دلیل حداکثر تعداد طبقات قابل قبول برای ساخت قفس بلدرچین، 5 طبقه میباشد. برای اینکه ظرفیت قفس ها افزایش پیدا کند، آن را به صورت دو طرفه هم میتوان ساخت در نتیجه قفس مد نظر ظرفیت دو برابری خواهد داشت و قیمت آن به صرفه تر خواهد بود.

یک قفس 5 طبقه ظرقیت تقریبا 165 قطعه بلدرچین را دارد. اگر دو طرفه باشد ظرفیت آن 330 تایی خواهد شد. خرید قفس دو طرفه بلدرچین به صرفه تر از نوع یک طرفه آن می باشد و قیمت ارزان تری دارد. به همین دلیل تا حد امکان نوع دو طرفه آن را تهیه کنید.

ابعاد قفس دو طرفه بلدرچین به لحاظ ارتفاع و طول همانند نوع یک طرفه می باشد. فقط عرض آن دو برابر می باشد. ابعاد این قفس ها بدین صورت می باشد که طول:یک متر ، عرض 45 سانتیمتر و ارتفاع حداکثر 2 متر

علاوه بر ظرفیت، جنس بدنه قفس نیز یک عامل تأثیرگذار بر قیمت آن می باشد. قفس بلدرچین باید ضدزنگ باشد و قابلیت شست و شویی داشته باشد. برای ساخت این نوع قفس ها اصولا جنس کلاف ها از ورق گالوانیزه گرم و جنس مفتول ها نیز از گالوانیزه گرم ساخته میشود.

بستر قفس نیز از جنس پلی اتیلین انتخاب میشود. نوع آبخوری نیز از نوع اتوماتیک نیپل بوده و دانخوری هم با ورق گالوانیزه به صورت شیاری در طول هر طبقه طراحی میشود. جنس کفی تخلیه کود نیز باید از گالوانیزه گرم باشد. سینی تخلیه کود به دلیل تماس با فضولات پرنده استهلاک بیشتری داشته و معمولا 3 سال عمر مفید دارند و ضروری است که آنها را به موقع تعویض کرد. اما قفس اگر مطابق با توضیحات گفته شده ساخته شده باشد حداقل 10 الی 15 سال کارایی خواهد داشت.

در خرید قفس بلدرچین انچه که مهم است کیفیت قفس و طراحی استاندارد آن می باشد. به دنبال خرید قفس بلدرچین ارزان قیمت که قطعات بی کیفیتی دارد نباشید. شما کسب و کار خود را اینطور به خطر خواهید انداخت. اگر قفس مورداستفاده کیفیت لازم را نداشته باشد، مثلا فاصله بین طبقات و یا شیب کف آنها استاندارد نباشد، یا جنس به کار رفته در ساخت آن مرغوب نباشد، بازدهی تولید نیز پایین خواهد امد. با یک مثال کمی بیشتر توضیح میدهم. برخی قفس های ارزان قیمت و کارگاهی در بازار پیدا میشود که فاصله بین مفتول های آنها زیاد بوده و بلدرچین ها به راحتی میتوانند از میان آنها عبور کنند. یا اینکه این مفتول ها مقاومت لازم را ندارد و به مرور زمان خم شده و در نتیجه باعث ایجاد مشکل میشوند. حتی گاها دیده شده که در اثر خارج شدن قفس از فرم اصلی پرنده به راحتی از آن بیرون آمده و یا به خوبی در معرض نور و تهویه هوا قرار نگرفته است. در صنعت پرورش بلدرچین خرید قفس مرغوب و با کیفیت برای شروع الزامی است.

 

استفاده از فن های مخصوص مرغداری برای تهویه سالن مرغداری

استفاده از سیستم های تهویه در سالن های پرورش طیور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد . دلیل این اهمیت اناتومی خاص طیور می باشد که نیاز به هوای تازه و تمیز را در انها به شدت ایجاد میکند . از این رو سیستم های تهویه ی مناسبی برای سالن های پرورش باید در نظر گرفته شود تا مشکلات ناشی از تنفس هوای نامناسب در پرندگان ایجاد نشود.

فن مرغداری از جمله ابزارهای مورد استفاده در سالن های پرورش طیور می باشد . استفاده از این دستگاه ها می تواند سبب بهبود جریان دهی هوا در داخل سالن شود و در نتیجه گردش هوای مناسبی را در داخل سالن ایجاد کند.

فن مرغداری دارای نمونه های مختلفی می باشد که ویژگهای متفاوتی دارند که از آن جمله می توان به موراد زیر اشاره کرد :

- بدنه : بدنه فن یا هواکش مرغداری از استیل و یا گالوانیزه تولید میشود. در نمونه های گالوانیزه به منظور جلوگیری از زنگ زدگی دستگاه در مجاورت با رطوبت از رنگ پودری باید استفاده شود تا مقاومت دستگاه را در مقابل زنگ زدگی افزایش دهد. در غیر این صورت دستگاه در مدت زمان کمی زنگ زده و از کارایی ان کاسته خواهد شد.

نمونه های استیل نیز اگر از نوع استیل نگیر غیرمغناطیسی باشند به صورت کامل در مقابل زنگ زدگی ایمن خواهند بود و مشکلی از این بابت برای دستگاه بوجود نمی آید.

- موتو الکتریکی : موتور از مهمترین قسمت های فن می باشد. الکتروموتور باید نیروی لازم برای گردش پره ها را فراهم کند . امکان دارد این پره ها نیازمند کارکرد مداوم یا برای مدت زمان زیادی باشند ، از این جهت موتور باید توانایی کار بلند مدت را نیز داشته باشد. غالبا بدنه موتور از آلومینویم و یا استیل ساخته میشود تا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی افزایش یابد.

- پره ها : پره ها وظیفه ی انتقال هوا را بر عهده دارند. با توجه به اندازه ی پره ها ، میزان چرخش در هر دقیقه و همینطور نوع بالانس و طراحی آنها ، دستگاه امکان انتقال هوا با دبی متفاوت را خواهد داشت.

جنس پره ها به دلیل ارتباط مستقیمی که با هوای خروجی و ورودی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از جنسی ساخته شود که امکان زنگ زدگی پایینی داشته باشد. از این رو غالبا از آلومینیوم و یا استیل ضدزنگ برای این قسمت استفاده میشود.

-دمپر : دمپر سیستمی مجزا می باشد که بر روی برخی از فن های مرغداری بزرگ همچون فن های 100 ، 120 و 140 بسته میشود. زمانی که دستگاه در حال کار می باشد ، دمپر کامل باز میشود و دستگاه به صورت کامل با بیرون و داخل در ارتباط است. زمانی که دستگاه متوقف میشود ، دمپر جمع می شود و تماس دستگاه را با هوای بیرون و داخل به صورت کامل می بندد. در نتیجه نه هوایی از ان قسمت وارد میشود و نه نوری . با استفاده از چنین فرایندی می توان به صورت کامل بر روی تهویه ، دما و نور محیط کنترل داشت.

در هنگام خرید فن های مختلف توجه خاصی به مواردی که اشاره شد داشته باشید تا مشکلی در سیستم تهویه سالن ایجاد نشود. توجه داشته باشید که سیستم تهویه باید پیش از اقدام به راه اندازی سالن پرورش طراحی شده باشد.

آشنایی با آرکام ، شناخته شده ترین تولید کننده دستگاه جوجه کشی در آسیا

ارکام از نام های شناخته شده در بین دوستاران دستگاه های جوجه کشی می باشد که سالهای بسیاری است دستگاه های باکیفیت ان در بازار مورد استفاده قرار میگیرد. این شرکت کره ای تولید کننده دستگاه های جوجه کشی کیفیت را ارجحتر بر کمیت قرار داده و بدین صورت دستگاه های ان با اینکه تنوع پایینی دارند اما همچون دستگاه های امریکایی و اروپایی کارایی بسیار بالایی را به کاربر ارائه می دهند.


یکی از شناخته شده ترین انواع دستگاه جوجه کشی آرکام دستگاه سولو 20 این شرکت می باشد. این دستگاه به صورت گسترده ای در داخل کشور توضیح شده است و از دستگاه های پرفروش ارکام در داخل کشور نیز می باشد. سولو 20 به دلیل داشتن امکانات بسیار و دستگاهی بسیار باکیفیت مورد توجه پرورش دهندگان بخصوص پرورش دهندگان طیور زینتی قرار گرفته است.

سولو 20 دارای ظرفیت جوجه کشی از 24 تخم نطفه دار می باشد. همراه دستگاه 3 دست شانه نیز ارسال می شود که امکان قرار دادن تخم با اندازه های مختلف را مهیا می کند.

دستگاه دارای چرخش 90 درجه می باشد . این شرکت با استفاده از حالت گهواره ای که دستگاه دارد مورد استفاده قرار میگیرد. برا این منظور دستگاه دارای پایه های مخصوصی می باشد . پایه ها امکان گردش دستگاه به اندزاه 45 درجه به راست و سپس 0 درجه و مجددا 45 درجه به چپ چرخش صورت می گیرد .

گفتن این نکته خالی از لطف نیست که این عملکرد نسبت به نمونه های جدید قدیمی شده و کارایی ان نسبت به نمونه های 360 درجه کمتر  می باشد. اما تجربه نشان داده است که سولو 20 با چرخش 90 درجه هم امکان جوجه کشی با درصد بالایی را مهیا می کند.

دستگاه سولو 20 دارای سنسورهای سوئیسی بسیار ویژه ای می باشد. این سنسور جوجه کشی ساخت سوئیس بوده و بدون نیاز به کالیبراسیون مجدد کار میکند. سنسور سوئیسی SHT به دلیل دقت بسیار بالایی که دارد در صنایعی حساسی مثل دستگاه های انکوباتور پزشکی و یا دستگاه های مورد استفاده در صنعت هوافضا و هسته ای مورد استفاده قرار میگیرد.

سنسور های SHT جزو سنسورهای دیجیتالی محسوب میشوند که امکان تشخیص و مخابراه ی دما و رطوبت را به صورت همزمان ایجاد میکنند.

دستگاه دارای کنترل مخصوصی نیز می باشد که دقت بسیار بالایی را به کاربر ارائه می دهد. این کنترل با دریافت اطلاعات از سنسورهای موجود در داخل دستگاه عملکرد بخش چرخش ، دما و رطوبت را تنظیم میکند. مقاومت بسیار بالا در مقابل نویز از ویژگی های مهم این دستگاه می باشد که به دلیل استفاده از تکنولوژی SMD در تولید و مونتاژ قطعات مهیا شده است.

از دیگر موارد قابل اشاره در مورد این دستگاه می توان به داشتن پمپ آب اشاره کرد. پمپ آب این دستگاه امکان مکش خودکار آب را دارد. پمپ با دستور کنترل شروع به کار میکند و اب را به داخل دستگاه منتقل کرده و در انجا به روشی خاص رطوبت ایجاد میشود .

دستگاه همچنین دارای سیستم تهویه ای مخصوص می باشد که سبب چرخش مناسب هوا در داخل دستگاه و خروج هوای مصرف شده است دستگاه می شود. امکان استفاده از دستگاه با توجه به شانه های موجود در ان برای تخم هایی با اندازه های مختلف از بلدرچین گرفته تا غاز و بوقلمون فراهم شده است.