وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

از کجا بفهمیم جوجه اردک نر است یا ماده

سوال بیشتر پرورش دهنده ها در مورد جوجه های اردک این است که چطور می توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد. با توجه به اینکه  جوجه ها هنوز به سن بلوغ نرسیده اند، پس از روی ویژگی های ظاهری نمی توان به نر یا ماده آنها پی برد. 

تنها روش برای تشخیص جنسیت آنها لمس قسمت کلواک آنهاست. جوجه های نر معمولا لگن کوچکتری دارند و استخوان های لگن نزدیک به هم هستند. اما در جوجه های ماده این استخوان ها از هم فاصله دارند. برخی از پرورش دهندگان به مرور زمان تجربه کافی در این مورد کسب می کنند، اما برخی به دلیل نداشتن عدم تجربه کافی به کارشناسان تشخیص جنسیتی اردک ها مراجعه می کنند. 

در حالت کلی می توان گفت که روش های زیر برای تشخیص جنسیتی جوجه اردک ها وجود دارد از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود. 

 

1.روش تشخیص جنسیت اردک به روش کلوآک

در این روش باید جوجه اردک ها را به صورت سروته با دست چپ بگیرید به طوری که دو انگشت شست و اشاره دست راست در میان پاهای جوجه اردک قرار بگیرد.


سپس کلوآک را با انگشت شست و اشاره فشار دهید تا مدفوع از داخل آن خارج شود. اکنون انگشت اشاره را داخل کلوآک کنید و آن را بچرخانید اگر در داخل کلوآک زائیده ای به اندازه 3-2 میلی متر در آن وجود داشته باشد ، جوجه از جنس نر است. این زائیده اندام تناسلی جوجه اردک های نر است که جوجه اردک های ماده فاقد آن می باشند.


2. روش تشخیص جنسیت اردک به روش نای

برای تعیین جنسیت اردک لحاظ می شود که از طریق لمس گردن و سینه جوجه اردک و کشف انتهای نای است که از طریق آن می توان بدین گونه که در صورت پهن تر بودن و خمیده بودن به سمت چپ به نر بودن پرنده پی برد.


البته فراموش نشود که این برجستگی انتهای نای پرنده حداقل ۳ میلی متر اندازه دارد که البته چون این روش نیاز به مهارت خاص و تجربه دارد پس توصیه می شود تا در ابتدای کار از همان روش کلواک استفاده شود و پس از آن با بالا نگه داشتن سر پرنده به گونه ای که بدن آن در کف دو دست قرار داشته باشد و لمس انتهای نای جوجه را از مجرای تنفسی تا انتهای جناق سینه را برای ما ممکن کند استفاده می کنیم


نکته مهم : ولی دقت داشته باشید که این روش تعیین جنسیت تنها تا 4 روز پس از تولد جوجه امکان بهره برداری دارد زیرا پس از آن این روش ممکن نیست.


3. تشخیص جنسیت از روی صدا

گوش فرا دادن به صدای اردک است ، در بسیاری از گونه ها نظیر مالارد ، صدای اردک ماده بلند و کاملا رسا است اما اردک نر صدایی با تن ضعیف تر و آرام تر است ، این روش تشخیص را برای اردکهایی با سن بیش از یکماه می توانید استفاده کنید.


4. جنیست اردک از روی دم :

به پرهای انتهایی بدن اردک نگاه کنید ، در قسمت دم اردکهای نر ، معمولا یک تا سه پر که به "پر جنسی" مشهورند وجود دارد که حالت تاب خورده دارند در حالیکه پرهای دم اردکهای ماده کاملا صاف بوده و حالت فر خوردگی ندارند.


5. جنسیت اردک از روی رنگ

بررسی رنگ با توجه به گونه و نوع اردک است . رنگهای درخشان در ناحیه سر یا بالها نشان دهنده اردک نر و رنگهای ساده و مات معمولا ویژگی اردکهای ماده است.


چگونه میتوان تشخیص داد اردک نر یا ماده

۶۰۰ قطعه جوجه اردک، مسافر اتوبوس شیک VIP در آباده بودند!


رئیس اداره دامپزشکی آباده گفت: اتوبوس شیک حامل ۶۰۰ قطعه جوجه اردک را که گواهی بهداشتی و قرنطینه نداشتند، توقیف کردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا فرخی» افزود: این اتوبوس VIP در محور تهران به شیراز در حال حمل این جوجه‌ها بود که امروز با هوشیاری عوامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همکاری ماموران پست قرنطینه دامپزشکی شهرستان آباده توقیف شد.

وی با بیان اینکه پرونده این کشف به دادگاه ارجاع شد ادامه داد: ۶۰۰ جوجه اردک را به دلیل مسائل بهداشتی از بین بردیم.

فرخی گفت: محموله‌های فاقد گواهی بهداشتی – قرنطینه‌ای حمل علاوه بر انتشار بیماری‌های واگیر دار دام و طیور، سلامت و امنیت غذایی جامعه را نیز تهدید می‌‌کنند و برخورد قاطع با اینگونه محموله‌ها در دستور کار مستمر دامپزشکی قرار دارد.

شهرستان آباده در فاصله ۲۷۴ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.