وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

وبلاگ اردک من

وبلاگی برای پرورش دهندگان اردک

دلایل از بین رفتن جوجه در دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی به منظور خارج کردن جوجه از تخم نطفه دار می باشد. در اینجا به منظور اینکه نطفه به درستی به جوجه تبدیل شود نیازمند توجه به یکسری موارد بسیار مهم است که عدم رعایت انها می تواند باعث شسکت در جوجه کشی شود .



در بسیاری از موارد مشاهده شده است که کاربران اعتراض به برخی موارد همچون مرگ جوجه ها داخل تخم و ... میکنند که در این مقاله به برخی از مرسوم ترین موارد علت مرگ جوجه در دستگاه جوجه کشی می پردازیم.

تخم نطفه دار :

اولین دلایلی که باید به ان شک کنید ضعیف بودن نطفه می باشد . دلایل عمده ای برای ضعیف بودن نطفه وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- تغذیه ی نامناسب مرغ مادر : در صورتی که مرغ مادر در زمان تخم گذاری و مدتی پیش از ان تغذیه ی مناسب همراه با ویتامین های مناسب را دریافت نکند ، نطفه ضعیف خواهد شد و نیروی کافی برای خروج از تخم را نخواهد داشت . در نتیجه ی این کار ممکن است عدم تامین نیروی مناسب از رشد مناسب نطفه جلوگیری کند و جوجه در داخل تخم توان خارج شدن از تخم را نداشته باشد.

- تغذیه مناسب خروس : خروس یا پرنده نر نیز باید تغذیه ی مناسبی داشته باشد تا بتواند نطفه ای قوی را تولید کند . این مورد نیز بخصوص در فصل تخم گذاری به صورت جدی باید توجه شود.

- توجه به نسبت مرغ و خروس : نسبت مرغ و خروس و یا در اصطلاح همان نسبت نر و ماده ، زمانی اهمیت پیدا میکند که تعداد مرغ ها برای خروس زیاد باشد. در این صورت طیوری پایانی نطفه های ضعیفتری را خواهند گرفت که ممکن است این نطفه به خوبی داخل تخم رشد نکرده و یا توان خروج از تخم را نداشته باشند.

- افزایش بیش از حد کلسیم در جیره غذایی : برخی از پرورش دهندگان در فصل تخم گذاری میزان کلسیم تخم را بالا میبرند . این کار ممکن است در تعداد تخم های گذاشته شده تاثیر مستقیمی داشته باشد ولی در مقابل ممکن است سبب ضخیم شدن پوسته ی تخم شود. این عامل تاثیر مستقیمی در خروج جوجه خواهد داشت چرا که جوجه تلاش خواهد کرد خارج شود ولی ضخیم بودن پوسته مانع از اینکار میشود .

مشکل در دستگاه جوجه کشی :

پس از بررسی موارد بالا در مورد نطفه ، نوبت به بررسی دستگاه می رسد. دستگاه جوجه کشی در دوره ی هچر باید رطوبت بالاتری نسبت به ستر داشته باشد. این مورد به دلیل محیا کردن شرایط مناسب همچون نرم کردن پوسته ی تخم برای خروج مناسب جوجه از تخم می باشد. در نتیجه ی این کار جوجه راحتتر میتواند از تخم خارج شود .

در برخی موارد در طیوری همچون بوقلمون نیاز به افزایش بیشتر میزان رطوبت نیز وجود دارد .

رطوبت باید تا میزان مشخصی بالا برود، اگر میزان رطوبت بالاتر از ان میزان باشد ، ممکن است ایجاد هوایی شرجی که به دلیل گرمای زیاد داخل دستگاه همراه با رطوبت می باشد، سبب خفگی در تخم شود. پس تنظیم بودن میزان دما و رطوبت را در این شرایط فراموش نکنید.

دستگاه جوجه کشی صنعتی چیست

برخی از دستگاه های جوجه کشی وجود دارند که مابین دستگاه های جوجه کشی خانگی و دستگاه های صنعتی می باشند. این دستگاه ها در اصطلاح صنعتی نامیده میشوند ولی بسیاری از کاربران از انها در منازل خود استفاده میکنند. این دستگاه ها دارای ظرفیت 100 تا 2000 هزار تخم هستند و امکان جوجه کشی از انواع تخم های نطفه دار را دارا می باشند.

- بدنه : بدنه مناسب برای این دستگاه ها PVC می باشد. دلیل انتخاب بدنه ی پی وی سی ضد زنگ بودن کامل این بدنه و همینطور سه لایه بودن ان می باشد که عایق بندی و مقاومت دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در نتیجه ی این امر در صورت قطع برق یا ایجاد مشکلات مشابه ، دستگاه توان مقاومت بالاتری خواهد داشت و. از خرابی تخم ها جلوگیری میشود .

- کنترلر : کنترلهای جوجه کشی از جمله مهمترین ابزارهای مورد استفاده در دستگاه های صنعتی می باشند که به دلیل حرفه ای بودن انها ، نیازمند دقت در استفاده از انها وجود دارد. توجه به کیفیت بالای تولید ازجمله مهمترین موارد در کنترلر های جوجه کشی است. برد جوجه کشی باید توانایی ان را داشته باشد که در مقابل نویزها مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. نویز های الکتریکی در صورتی که کنترلر به صورت دستی مونتاژ شده باشد میتواند سبب اختلال کامل در سیستم دستگاه شود. از این رو پیشنهاد میشود که کنترلر حتما با استفاده از سیستم SMD مونتاژ شود که عملیات منتاژ قطعات اصلی را به صورت تماما روباتیک انجام میدهد.

- سنسور : سنسورها در یک طرف به کنترلر وصل میشوندو از طرف دیگر در داخل سیستم قرار میگیرند. سنسور دما و رطوبت را اندازه گیری میکند و میزان ان را به صورت لحظه ای به دستگاه می فرستد. در نتیجه دستگاه کنترلر با مقایسه دمای دریافتی و دمای وارد شده توسط کاربر ، میزان دما را به مقدار دمای وارد شده ی کاربر می اورد . این تغییر در رطوبت نیز صورت میگیرد. اصول برای تامین دما از المنت های دمایی و برای رطوبت در دستگاه های صنعتی از ظرف های اب یا رطوبت ساز های گرم و سرد استفاده میشود.

مهمترین ویژگی های دستگاه های جوجه کشی صنعتی چیست ؟

دستگاه های جوجه کشی صنعتی به منظور جوجه کشی از طیور مختلف در تعداد بالا مورد استفاده قرار میگرد. در این نوشتار به بررسی برخی از خصوصیات این دستگاه ها خواهیم پرداخت. دقت کنید که در این نوشتار منظور از دستگاه های جوجه کشی صنعتی اتاقک های مخصوص موجود در کارخانجات جوجه کشی نمیباشد و صرفا منظور همان دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت بیشتر از صد تخم نطفه دار است.

دستگاه های جوجه کشی صنعتی دارای ظرفیت بیشتری بوده و از این رو دقت در طراحی آنها و کیفیت بالای آنها بسیار ضروری می باشد چرا که هزینه ی بالایی برای تعداد زیادی تخم نطفه دار پرنده های مختلف صرف شده و در نتیجه نیازمند دستگاه باکیفیتی برای عملکرد مناسب دستگاه است.

دستگاه جوجه کشی صنعتی در نمونه های بسیاری تولید میشود که در نمونه های مدرن که در سالهای اخیر بسیار محبوب شده اند از بدنه ی PVC استفاده شده است. این بدنه که در دستگاه های جوجه کشی صنعتی برینسآ نیز مورد استفاده قرار میگیرد دارای طول عمر بسیار بالایی می باشد. همینطور این بدنه دارای چندین لایه ی فشرده است که میزان عایق بندی دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد . این امر سبب کاهش مصرف انرژی شده و از پرتی انرژی دستگاه جلوگیری میکند.

توجه به کیفیت کنترلر جوجه کشی در دستگاه های جوجه کشی صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این دستگاه ها دارای ویژگی های بسیاری می باشند که از مهمترین انها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

- سنسور : سنسور باید از کیفیت و دقت بالایی برخوردار باشد. سنسور های سوئیسی که با نام SHT شناخته میشوند در دستگاه های برتر دنیا اعم از دستگاه های جوجه کشی برینسآ و ارکام مورد استفاده قرار میگیرد. این سنسور دقت بسیار بالایی دارد که در کنار خطای کم آن شرایط را برای یک جوجه کشی بدون مشکل محیا میکند.

سنسور جوجه کشی در صورتی که فاقد کیفیت مناسب باشد سبب ایجاد مشکلات بسیاری در دستگاه جوجه کشی شده و مستقیما راندمان دستگاه جوجه کشی را کاهش میکند. در برخی از دستگاه ها از سنسورهای جوجه کشی دمایی و رطوبتی جدا استفاده میشود که همین مورد نیز میتواند برای دستگاه مناسب باشد . در این موارد نیز باید توجه ویژه ای به میزان خطای دستگاه و دقت آن کرد.

- مونتاژ SMD : بهترین سیستم مونتاژ برای کنترلر ها ، مونتاژ SMD می باشد. این مونتاژ که به صورت کاملا رباتیک انجام میشود به دلیل دقت بالا در مونتاژ دستگاه را در مقابل انواع نویزها و تاخیرهای ناشی از مونتاژ نامناسب و همینطور اختلال ایجاد شده توسط مونتاژ توسط انسان محافظت کرده و دستگاهی با دقت بسیار بالا را تولید میکند. اگر مونتاژ به این روش انجام نشده و به روش سنتی صورت گیرد، دستگاه در مقابل نویز های مختلف به شدت اسیب پذیر بوده و همین نویزها می تواند سبب اختلال در دستگاه شده و راندمان جوجه کشی را به میزانی قابل توجه کاهش دهند.